Reyonnah: micro-auto die je in de hal kan parkeren

De Reyonnah is een auto waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord. Deze micro-auto was maar een kort leven beschoren en er werden slechts 16 van gebouwd. Vreemd want de kritiek waren lovend!

Micro-auto

De Reyonnah is ontworpen door de Parijzenaar Robert Hannoyer ergens eind jaren ’40 Het stoorde Hannoyer dat slechts het overgrote deel van de auto’s alleen door de bestuurder werden gebruikt. ook nu nog zie je heel vaak maar één persoon in de auto. Ook was in zo vlak na de oorlog een grote vraag naar zuinige vervoersmiddelen. Hannoyer die een garage runde in de Franse hoofdstad zag zijn kans en besloot een microauto te bouwen.

Niet breder dan 75 centimeter

De auto moest wel aan speciale eisen voldoen. In Parijs waren in verband met de schaarse parkeerplaatsen, strenge regels voor de afmeting van hallen van appartementgebouwen en over hoe breed de fietsen, motorfietsen en andere voertuigen mochten zijn, zodat ze in de hal geparkeerd kunnen worden. Breed mochten al die voertuigen niet zijn: slechts om en nabij 75 centimeter. Hannoyer wilde een auto bouwen die je in de hal van een appartementencomplex kon parkeren. In onderstaande video vertelt Hannoyer over de auto.

Hannoyers Reyonnah

Hannoyer ontwierp de auto in 1947 en noemde hem Reyonnah. Dat was overigens zijn eigen naam, maar dan achterstevoren geschreven. Hij presenteerde zijn ontwerp hem pas in 1950, op de Parijse Salon. De auto werd een groot succes en de kritieken waren lovend. Tussen 1951 en 9154 werd de auto, slechts mondjesemaat, in productie genomen. Hannoyer had zich laten inspireren op die cabinescooters die toen net in de mode waren. De auto had ook wel wat weg van de Messerschmitt KR200. Er konden twee mensen in deze auto zitten, achter elkaar weliswaar. Het werd een invouwbare en inklapbare auto en in uitgeklapte versie was deze autoe 2,9 meter lang. had een breedte 1,32 meter en was 1,82 meter hoog. Het ding woog ‘slechts’ 200 kilo, zodat je hem nog wel de hal in kon duwen.

Reyonnah

Reyonnah: geen commercieel succes

Toch werd deze auto nooit een commercieel succes. Er werden er slechts 16 van gebouwd en er zijn er nog maar 4 van over. Pas in de jaren ’80 tachtig toen Hannoyer’s bankier foto’s van de auto zag, werd de Reyonnah nieuw leven ingeblazen. Hij exposeerde de auto in de hal van de bank en werd later ook op verschillende autotentoonstellingen geëxposeerd. Daarna volgde veel meer bekendheid en was de Reyonnah het onderwerp in diverse kranten en televisie-programma’s. De vier Reyonnahs die er nog zijn, zijn flink wat geld waard. In 2013 werd een exemplaar geveild voor $184.000,-.

Meer bijzondere auto’s

Meer bijzondere auto’s zijn de Pontiac Ghost Car: een doorzichtige auto van plexiglas, de Brütsch Mopetta, waarschijnlijk de allerkleinste auto ter wereld en de dwergauto Janus die twee gezichten heeft.

Bronnen: Classic Driver, Grand Prix Models, Microcar Museum, Radicalmag, Wikipedia

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.