De Automodule was de naam van een promotievoertuig gemaakt door Jean Pierre Ponthieu. Het is een ontwerp uit 1968. Ponthieu zou een exentriek genie geweest zijn. De Fransman had vroeger in de reclame gewerkt en wist hoe je de aandacht van het publiek moest trekken.
Dali van de automobielsector
De Automodule werd in 1968 in Parijs gelanceerd als de auto van het jaar 2000. De ontwerper was Jean Pierre Ponthieu. Hij was eigenlijk geen autodesigner, maar de Parijzenaar was actief in de reclame, de mode en in de interieurwereld. Eigenlijk was dus een kunstenaar. Hij werd daarom ook wel de Dali van de automobielsector genoemd. Hij had meer auto’s ontworpen. Zo bedacht hij de destijds grootste auto ter wereld: Chitty Chitty Bang Bang en ook van de Pussycar. De Pussycar was het Franse antwoord op de mini: een klein plastic autootje geschikt voor twee personen. Je kon er maximaal 50 kilometer per uur mee rijden. Het was dan ook geen auto, maar een zogenaamde cyclomoteur en je had er geen rijbewijs voor nodig. Ze kosten destijds iets van €350,- à €450,- en er werden zo’n 200 exemplaren van verkocht.
Automodule: de auto van 2000
Een paar jaar later kwam Ponthieu met de Automodule: een promotievoertuig. Door het unieke ontwerp en de unieke eigenschappen trok deze auto zeker veel aandacht. De gedachte achter dit ontwerp was dan ook dat in een wereld waar alles banaal en lelijk is, we ook iets moois en bijzonder moeten creëren. Een gewone automobiel is lelijk en een Automodule is een mooi voertuig. Het is zeker gelukt om een bijzonder voertuig te ontwerpen, maar de voorspelling dat het de auto van 2000 zou worden, is niet uitgekomen.
Langzame auto van de toekomst
Het achterwiel van de Automodule werd aangedreven door een 250cc eencilindermotor. Je kon er wheelies mee maken! Ook uniek is dat de wielen konden draaien, zodat je zijwaarts kon rijen en om zijn as kan bewegen. Het was Ponthieu’s visie op de auto van de toekomst, alleen wel een langzame versie, want het voertuig behaalde slechts 45 klimometer per uur. Bekijk de Automodule hieronder in actie in twee video’s.
Automodule: een trendy fashion item
Een klein aantal hippe mensen uit het trendy Parijs uit de jaren ’70 kochten een exemplaar, maar de Automodule werd nooit een groot commercieel succes. Er werden er slechts 10 van verkocht. Het voertuig was gewoon veel te duur, vertoonde ook een aantal technische mankementen en bereikte daardoor nooit het brede publiek waar Ponthieu op gehoopt had.
Meer auto’s van de toekomst
Hoe je van science fiction auto’s en van wonderen op wielen? Bekijk dan ook de artikelen over de Firebird III uit 1958, de Brütsch Mopetta, de Dwergauto Janus en de Hover Coupe. Stuk voor stuk bijzondere auto’s.
Bronnen: Bubblemania, Jalopnik, Pop Up City