Chinese vliegtuigbouwers

Aeronauts van het Chinese platteland bouwen eigen vliegtuig

Het is een beetje een trend onder de Chinese boeren om een eigen vliegtuig te bouwen. Deze aeronauts van het Chinese platteland knutselen op de meest onverwachte plaatsen aan hun eigen vliegtuig.

Aeronauts van het Chinese platteland

Deze doe-het-zelvers hebben geen goed uitgeruste hangars tot hun beschikking waar alle apparatuur aanwezig is die je maar kunt wensen. Ze bouwen gewoon in hun achtertuin, recyclen schroot en gebruiken huis-tuin-en-keuken gereedschap. Super low tech! Ze zijn autodidact, zelfstandig en hebben geen cent te makken. Ze hebben zichzelf een geuzennaam gegeven en noemen zich aeronauts. Dit woord betekent ‘geboren in de lucht’. Ze bouwen helikopters, vliegtuigen, andere hybride modellen en experimentele vliegmachines die nog eerder te zien zijn geweest.

Aeronautics in the Backyard

Fotografe Xiaoxiao Xu heeft een prachtige reportage over deze aeronauts gemaakt. Xu verhuisde als tiener naar Nederland, studeerde fotografie en in 2015 reisde terug naar haar thuisland om een reportage over deze Chinese vliegtuigbouwers samen te stellen. Aeronautics in the Backyard is de titel van dit boek en herbergt tekeningen, foto’s en verhalen van deze autodidactische hobbyisten.

Aeronaut
Aeronaut van het Chinese platteland. Bron afbeelding Xiaoxiao Xu.
Aeronaut
Vliegtuigbouwer. Bron afbeelding Xiaoxiao Xu.

Vrijheid

De wens om een eigen vliegtuig te bouwen is een diep verlangen naar vrijheid en even los te zijn van het juk dat de Chinese samenleving en politiek hen oplegt. De vliegtuigbouwers trekken zich niets aan de sociale druk. En dat de vliegtuigen soms nooit opstijgen, maakt de aeronauts maakt dit eigenlijk niet veel uit. Het gaat hen meer om het bouwen zelf, dan om het vliegen en het gaat om het verleggen van grenzen en om het onmogelijke te bereiken.

Aeronaut Xu Bin

Een beroemde aeronaut is Xu Bin. Op zijn 20ste stopte vroegtijdig met school om zich totaal te wijden aan zijn hobby en dat is het bouwen van helikopters. Tegenwoordig verdient hij er zijn brood mee en verkoopt helikopters, luchtfoto’s en beeldmateriaal. Het avontuur van Xu Bin was een inspiratiebron voor andere vliegtuigbouwers. In 2006, na bijna 11 jaar onderzoek naar het bouwproces en het voortdurend verbeteren van zijn ontwerpen, slaagde Xu er uiteindelijk in een helikopter te maken die goed kon opstijgen en landen. De helikopter woog 130 kilo en kostte ongeveer 30.000 yuan om te bouwen en voog ongeveer 25 minuten op een hoogte van 2000 meter.

Tiende helikopter

In de daaropvolgende jaren bouwde hij nog een aantal helikopters. In 2013 bouwde hij zijn 10de exemplaar, die 500 meter hoog kon vliegen en 1,5 uur op een volle tank in de lucht kon blijven. Bekijk hieronder een korte documentaire over Xu Bin.

Niet de enige vliegtuigbouwer

Xu is niet de enige vliegtuigbouwer die zoveel tijd en geld heeft gestoken in het bouwen van zijn eigen vliegtuig. Jie Baogang, bouwde een helikopter . Hij deed er 7 jaar over. Hij bouwde daarna nog 7 vliegtuigen. Op onderstaande video zie je zijn eerste vlucht en zijn andere vliegende creaties.


Zhang Jianshan heeft slechts 3 maanden gewerkt aan zijn vliegtuig. Op de video hieronder zie je zijn eerste vlucht. Hij vliegt op 100 meter hoogte. Het vliegtuig heeft een spanwijdte van 9,6 meter en weegt 116 kilo.

Ook bijzonder is dit 13 jarige jongetje. Hij bouwde zijn eigen vliegtuig. Op de video hieronder zie je beelden van zijn eerste testvlucht.

Geen vliegbrevet

Ook gaat er een verhaal rond van Chinese boer in de provincie Gansu die jaren had gebouwd aan zijn eigen vliegtuig. Hij had er veel tijd en energie in gestoken. Op de dag dat hij zijn eerste proefvlucht wilde maken, werd het hem verboden met zijn zijn eigen vliegtuig op te stijgen. Hij had geen vliegbrevet.

Lees ook het bericht over de beste papieren vliegtuigjes, robots van afval en afgedankte materialen en deze out door sportschool gemaakt van afval.

Bronnen: BBC, South China Morning Post, Ton Hendriks, Weburbanist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *