Site pictogram Pasa Bon !

Verkeerskegel: design op straat

De verkeerskegel is zoiets normaals dat je er eigenlijk niet meer bij stil staat hoe dat ding er ooit is gekomen. Net zoiets als de stoeptegel of straatlantaarn eigenlijk. Als je regelmatig buiten loopt, zie je vast wel ergens een verkeerskegel staan. In het Nederlands worden die dingen ook wel pylon genoemd en in het Engels heten ze traffic cone. Maar wie heeft dat ding ontworpen en waar komen ze vandaan?

Wat is een verkeerskegel?

Men denkt dat er zo’n 140 miljoen verkeerskegels op deze aardkloot zijn. En iedereen kent dit fenomeen. De kegels dienen als een zichtbare markering, die vaak gebruikt wordt bij wegwerkzaamheden of tijdens sporttrainingen. Meestal is de pylon gemaakt van zacht materiaal en is dan ook niet bedoeld om het verkeer fysiek tegen te houden, maar is vooral bedoeld m duidelijk zichtbaar te maken dat een deel van de weg is afgezet. Ook handig is dat deze kegels niet veel wegen, eenvoudig op elkaar gestapeld worden en dus makkelijk zijn mee te nemen.

Ruzie om de verkeerkegel

Er is een beetje een vete over wie de pylon heeft uitgevonden. Is het een Engelse of Amerikaanse uitvinding? We zetten het hieronder op een rijtje. In 1914 ontwierp Charles P. Rudabaker uit New York de pylon. Deze kegel was bedoeld als vervanging van de lantaarns die de weg moesten markeren. Maar die lantaarns veroorzaakten nog wel een brand en konden uitwaaien. Rudabaker bedacht daarom de pylon en maakte die van hout of beton. Nadeel van dit materiaal was dat bij een botsing met de pylon er altijd schade was. Overigens heeft Rudabaker geen octrooi op zijn uitvinding aangevraagd. Het is dus niet goed te bewijzen dat hij de eerste was die de pylon had ontworpen.

Amerikaanse uitvinding

De Amerikaan Charles D. Scanlon pakte het handiger aan. Hij was een schilder en was werkzaam bij de afdeling Los Angeles Streets. Hij ontwierp een holle rubberen kegelvormige Safety Marker om auto’s te waarschuwen dat er net wegmarkeringen, zoals strepen waren aangebracht op het wegdek. Zijn rubberen kegels waren een hele verbetering bij het ontwerp van Rudabaker. Een groot voordeel was dat de kegel van Scanlon zo was ontworpen dat hij weer ‘op zijn pootjes’ terecht kwam en niet snel stuk ging als de pylon werd geraakt door een auto. In 1943 kreeg Scalon octrooi op zijn uitvinding verleend (US Patent US2333273A) en in 1947 werd de kegel door Interstate Rubber Products Corporation in productie genomen.

Voor het eerst gebruikt in Engeland

De verkeerskegels gingen internationaal en in in 1958 werden voor het eerst gebruikt in 1958 in Engeland, toen de M6 Motoway werd geopend.

In 1961 beweerde de Britse ingenieur David Morgan uit Burford, Oxfordshire, dat hij de eerste experimentele plastic verkeerskegels heeft ontworpen. Dit waren volgens Morgan de echte verkeerskegel. Al die exemplaren hiervoor waren niet afdoende. Hij was uitvinder van de allerbeste verkeerskegel. Of dat nu zo is of niet. Hij heeft wel het wereldrecord voor de meest uitgebreide verzameling verkeerskegels op zijn naam staan. Het zijn er meer dan 500 en hij wordt daarom ook wel King Cone genoemd. Op de foto hieronder zie je een deel van zijn verzameling zoals die in 2017 werd tentoongesteld in het Nieuwe Instituut in Rotterdam.

Een deel van de verzameling verkeerskegels van David Morgan. Bron afbeelding: harry_nl via Flickr

Op onderstaande video vind je een interview met Morgan en vertelt hij over zijn verzamelwoede.

Fluoriscerend oranje

De kegels kregen de opvallend fluoriscende kleur op 1 mei 1959. De Pacific Gas and Electric Company in Oakland, Californië stelde op die dag de regel in dat iedere traffic cone die kleur moesten krijgen. De kegels werden namelijk aan de linkervoorkant en aan de linkerachterkant van de vrachtwagens van het bedrijf geplaatst. Als de wagens op straat geparkeerd stonden om daar werkzaamheden uit te voeren, werd het verkeer geattendeerd op het feit dat er werknemers van het bedrijf aan de slag waren. Dit bleek stukken veiliger. Russell Storch, een kabellasser die werkzaam was bij de Pacific Gas and Electric Company, kwam met dit lumineuze idee en werd beloond met maar liefst $45,-. Het bedrijf heeft nog steeds de regel dat de kegel die specifieke oranje kleur moet hebben.

De verkeerskegel in al zijn eenvoud. Bron afbeelding: Filo gèn’ via Wikipedia

Geschiedenis van de verkeerskegel

Het Amerikaanse bedrijf Traffic safety store maakte een mooie infographic waarin de de geschiedenis van de verkeerskegel is afgebeeld. Het jaar 1914 waarin Rudabaker met het allereerste ontwerp kwam, is in onderstaand verhaal buiten beschouwing gelaten

Bron: Visually.

Geliefd object om te stelen

De verkeerskegel wordt lang niet alleen meer alleen gebruikt om een wegmarkering aan te geven. Ze zijn ook een geliefd object om te stelen. In de Verenigde Staten alleen al worden er jaarlijks ongeveer 1 miljoen verkeerskegels gestolen. In Nederland en Engeland is het al niet veel anders. In Engeland wordt zo nu en dan een kegelamnestie verleend aan de vermeende boeven. Burgers krijgen dan de kans om ‘geleende’ verkeerskegels terug te geven.

Verkeerskegel kopen

Hoe leuk het ook is om een verkeerskegel te stelen, het hoeft natuurlijk niet. Je kunt ze ook gewoon kopen. Zo duur zijn ze nu ook weer niet. Hieronder een aantal voorbeelden.

Verkeerskegel anders

Niet alleen voor dieven zijn de kegels een interessant object Er zijn ook mensen die deze kegels verzamelen, er muziek mee maken, mee sporten, de kegel gebruiken om er mee te jongleren, in de kunst en architectuur en op nog veel meer andere manieren. Zo zijn de elpeehoezen van de eerste twee platen van de Duitse band Kraftwerk werden opgesierd met een pylon.

De eerste platenhoes van Kraftwerk uit 1970. De tweede hoes was een groen exemplaar. Bron afbeelding: Wikipedia

In Cars Land, een pretpark van Disney in Californië staat een motel in de vorm van een setje verkeerskegels. Dat hotel heet, hoe kan het ook anders, het Cozy Cone Motel. In Seattle staat een verkeerskegelmonument van zo’n 5,5 meter hoog.

Verkeersmonument in Seatlle. Bron afbeelding Wikipedia

Het Wellington Statue op het Royal Exchange Square in Glasgow, Schotland. is aangekleed met een mooie kegel. Soms krijgt de ook het paard een kegel op het hoofd. Dit ruiterstandbeeld staat vanwege die kegel vermeld in de Lonely Planet 1000 Ultimate Sights-gids als het meest vreemde monument ter wereld.

Kegel op het hoofd. Bron afbeelding: CC BY-SA 3.0, Wikipedia

Hieronder vind je een kleine bloemlezing uit het grote aanbod van andere toepassingen van de verkeerskegel.

Meer design in de openbare ruimte

Naast dit design van de verkeerskegel, is ook het ontwerp van de stoeptegel en de brievenbus en straatlantaarn van Friso Kramer geniaal. Buitengewoon slimme ontwerpen in de openbare ruimte en toepasbaar voor iedereen.

Bronnen: City works, Guinness Book of World Records, Roads And Motorways Services, Traffic safety store, Typology, Wikipedia

Mobiele versie afsluiten